Retoriikan kyseenalaistuksia Speculare necesse est

Mauno Koiviston hautamuistomerkki ja Zen kintsugi-symboliarvo

  • Kintsugi-kartta - onko rikottu ja paikkailtu aina arvokkaampi kuin luomu?
    Kintsugi-kartta - onko rikottu ja paikkailtu aina arvokkaampi kuin luomu?

"Eroosio on kuluttanut kiven palasiksi, mutta uudelleenkoottu kokonaisuus on inhimillisempi ja enemmän kuin alkuperäinen täydellisyys", mainitsee palkintolautakunta arvostelussaan. - Noinkohan myös Kartta-teoksen symbolitasollavnk.fi/artikkeli

Taiteilija kertoo olleensa jo vuosia kiinnostunut japanilaisesta kintsugi-tekniikasta, jossa rikkoutunut keramiikka korjataan kullan ja liiman seoksella. "Tekniikka korostaa murtumia sen sijaan, että se pyrkisi peittämään ne. Kiven päällä oleva kintsugi-idea on ollut mulla luonnoskirjassa tosi pitkään. Se tuli heti mieleen kun kilpailu alkoi. Tekniikan merkitys ja sen siirtäminen hautakiveen tuntui kuin tehdyltä tähän”.

"Omaisia palkintolautakunnassa edustanut Heikki Allonen löysi Kartta-teoksesta useita yhtymäkohtia presidentti Koiviston elämään. Koiviston presidenttikausilla tapahtui suuria maailmanpoliittisia muutoksia, kun Suomi lähentyi Euroopan unionia, Berliinin muuri murtui ja Neuvostoliitto hajosi." - taiteilijalehti.fi

Sen ymmärrän, jos sinällään tyylikkään oloisella teoksella viitataan Berliinin muurin hajoamiseen ja Baltian maiden laittoman miehityksen loppumiseen, mutta miten ne viittaavat alkuperäisen itsenäisen Suomineidon laillisiin luomumuotoihin eli Tarton rauhan 1920 rauhanomaisesti neuvoteltuihin valtionrajoihimme, joihin niihinkin Koivisto presidenttinä ja aiemminkin "otti kantaa"?  

Stalinin ja Hitlerin liittolaisyhteistyönä toteutettu talvisodan hyökkäys 30.11.1939 ja maahantunkeutujien 1940 toteuttama Viipurin läänin laiton miehitys ja sen ja Hangon ym. etninen puhdistus 1940 rikkoivat nuo rajat, joita Koivisto puolusti ase kädessä koko Suomen suuren isänmaallisen puolustussodan 1939-44 ajan. 

 

Kaunishan tuo teos päällisin puolin on, mutta ei kai sillä vihjata, että Karjalan menetys oli ok, ja aika on kullannut Stalinin raakalaismaisen alueryöstön?

- Se siis jäi epäselväksi, miten Suomen kohdalla "paikkailtu" rikkonainen edelleen pahasti torso lopputulema olisi muka arvokkaampi kuin se alkuperäinen, aito laillinen kartan luomuasu? - Saihan "kokokansan Manu" kansaltaan sittemmin presidenttinä osoittamastaan Karjalan palautusta hylkivästä asenteesta uudemmankin lempinimen 'Mauno Primorsk, ent. Koivisto'. Vai tuostako Manun potemasta kansallismasokismista juuri hautamuistomerkin on tarkoitettukin muistuttavan...

 

Lue myös: Suomi 100 % -teemavuodet 2017-2020: Tarton rauha 14.10.1920

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (12 kommenttia)

Käyttäjän ResCordis kuva
Veikko Savolainen

Kaunishan tuo teos päällisin puolin on, mutta ei kai sillä vihjata, että Karjalan menetys oli ok, ja aika on kullannut Stalinin raakalaismaisen alueryöstön?

Käyttäjän jperttula kuva
Juhani Perttu

Erinomainen muistolaatta ja sopii Koivistolle. Ei taiteilijan tarvitse ottaa kantaa oikean ja väärän puolesta.

Käyttäjän ResCordis kuva
Veikko Savolainen

Ei tarvitse ottaa kantaa, mutta joskus ottaa ja ainakin teos nimineen ottaa indoktrinaatiotasolla ja ihan tarkoituksellakin. Teos on kaunis, mutta...

Kun taiteilijan oma ja raadin arvio Kartta-teoksesta korostavat sellaisia seikkoja kuin "uudelleenkoottu kokonaisuus on inhimillisempi ja enemmän kuin alkuperäinen täydellisyys" ja "tekniikan merkitys ja sen siirtäminen hautakiveen tuntui kuin tehdyltä tähän" ja toisaalta Kartta-teoksesta "löydettiin useita yhtymäkohtia presidentti Koiviston elämään... suuria maailmanpoliittisia muutoksia, kun Suomi lähentyi Euroopan unionia, Berliinin muuri murtui ja Neuvostoliitto hajosi" niin vääjäämättä haudalla kävijän mieleen tulevat myös nuo ajat Suomi-neidon kohdalla - meillä muuri ei hajonnut emmekä saaneet ryssänryöstämiä maitamme takaisin siinä missä itäeurooppalaiset saivat ja miten tynkä-Suomi olisi inhimillisempi ja täydellisempi kokonaisuus kuin alkuperäinen luomuneito?

Käyttäjän jperttula kuva
Juhani Perttu Vastaus kommenttiin #3

Hautajaisissa pitää aina sanoa kauniisti. Totuus voi olla toisenlainen.

Käyttäjän ResCordis kuva
Veikko Savolainen Vastaus kommenttiin #6

Ne kauniit hautajaispuheet on pidetty vuosi sitten ja suruaika on kohtuudella ajatellen takana päin. Enemmän tai vähemmän rakastetun ihmisen olemuksen lisäksi muistomerkin julkimonumentaalisuus tukee teoksen kokonaisosuvuuden tasolla sen ilmentymistä, mitä merkittävää edesmennyt ulkopolitiikanjohtaja teki ja myös mitä hänen hallintokautensa merkittävien aikaansaannosten lisäksi jäi tekemättä. Niin julmaa kuin se tavallaan onkin yhden suuren ihmisen haudalla - ajatellessamme häntä toisaalta pienen kansalaisen näkökulmasta koko kansan hallitsijainstituutiona, ei asian toisenkin puolen kertomisessa liene mitään pahaa.> http://rescordis.puheenvuoro.uusisuomi.fi/253775-p...

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

Koiviston muistomerkki on suurmiesten Kekkonen ja Ryti välissä.

Rytihän pelasti Suomen v. 1944 ja Kekkonenkin yritti saada aktiivisesti menetettyjä alueita takaisin.

Breznev vastasi Kekkoselle, ettei vielä ollut oikea aika korjata vääryyksiä. Koiviston ja Jeltsinin aikana aika olisi ollut sitten oikea, mutta Koivisto oli hällä välia tyyppi.

Käyttäjän KuinkaKarlMarxTavataan kuva
Seppo Oikkonen

Nykyisin kun Taide tarvitsee Totuudellisuusefektikseen Todellisuusefektin, ja Taiteen Uskottavuus vaatii että Taiteen ja Todellisuuden raja liukenee, tuonne paaden alle voitaisiin piilottaa kaikki Koiviston Konklaavin salaisiksi julistetut paperit.

Ajatelkaas, mikä Ikuisen Salailupolitiikan Sementointi! Syviä Salaisuuksia ja Symboliikkaa! Isäntä ikään kuin Pitämässä Viimeistä Vahtia.

Käyttäjän ResCordis kuva
Veikko Savolainen

Presidentti on Kroatiassa ja maan tv haastatteli Halosta Karjala-kysymyksestä. Osaatko Sinä tai joku täällä kroatiaa? Mitä se sanoo: http://vijesti.hrt.hr/438393/karelija-oziljak-u-fi...

Käyttäjän ResCordis kuva
Veikko Savolainen

Uutta tietoa aiheesta: Hautamuistomerkkiluonnos ja zen vaihtoehtoinen kintsugi-korjauskultaus > http://rescordis.vapaavuoro.uusisuomi.fi/kulttuuri...

Käyttäjän ResCordis kuva
Veikko Savolainen

Muistomerkkikilpailuun tuli 138 ehdotusta. Onko kuitenkin tuo nro 139 perusteiltaan rehellisin? Vaihtoehtoversio kokonaisine Suomineitoineen kai periaatteessa voisi olla ehdolla hyvin nykyhistoriankin vallitessa muistuttamassa siitä mitä edesmenneeltä ulkopolitiikanjohtajalta jäi tekemättä hallintokaudellaan. Niin julmaa kuin se tavallaan olisikin ihmisen haudalla, toisaalta hallitsijana ja instituutiona häntä ajatellen kansalaisuuden näkökulmasta, ei asian kertomisessa liene mitään pahaa. Ne kauniit hautajaispuheet on pidetty jo vuosi sitten ja suruaika kohtuudella selvästi ohi. Kaikki kunnia Manulle kaikista plussista, mutta muitakin etumerkkejä hänen toiminnassaan on ollut, eikä vain takautuvasti ja jälkiviisaasti ajatellen.

Tässä mielessä on kai anteeksiannettavaa, että kansalaisjuuritasolla on oltu näkevinään jonkinlaista vaihtoehtoehdotuskierrosta enteilevää kritiikinvaraa varsinaisen kilpailun tulosten tarkasteluun ja voittajateoksen symbolitason osuvuuteen liittyen.

Käyttäjän ResCordis kuva
Veikko Savolainen

Presidentti Koiviston hautamuistomerkin suunnitellut taitelija kertoi odottavansa kansalaispalautetta avoimin mielin: "Mielenkiintoista kuulla, minkälaisia ajatuksia se herättää." - Tämä keskustelunavaus kirvoitti myös kilpailunjälkeisen, voittajateosta olennaisin tavoin kintsugi-näköissekatekniikalla täydentävän monumenttiehdotuksen 'numero 139'>
http://rescordis.puheenvuoro.uusisuomi.fi/253775-p...

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset