*

Retoriikan kyseenalaistuksia ulkoasiainSuomintaa totta, faktaa ja pravdaa punniten

Euroviisut: Ukrainan 1944 (2014) - Suomen 1940 ja 1944?

Vaikka Euroviisuissa on viime vuosikymmeninä ollut kyllästykseen asti tyhjänpäiväistä lällätystä ja pakkolaskelmoitua hittielementtituunausta sekä maailmanpakoista pervohörhöilyä, on edelleenkin saatu ajoittain nauttia myös sekä korkealaatuisista ja koskettavista sävellyksistä että aidosti viihdyttäen syvällisestikin puhuttelevista sanoituksista ja esityksistä. Niissä tulevat parhaimmillaan esille eri maiden kansalliset erityispiirteet myös muiden kansojen samantyyppisiä sielunväreitä universaalisti näppäillen ja allekirjoittanuttakin vähemmän ontuvia kielikuvia käyttäen.

Ukrainaa edustaa Tukholman kisoissa 2016 Krimin tataaritaustainen Jamala, jonka virallisella videolla hienonhienolta vaikuttava esitys kuullaan tämän illan karsinnoissa ja todennäköisesti myös lauantain finaalissa. Kappale '1944' kertoo nimensä viittaamasta vuodesta Neuvostoliiton hallitsemalla Krimillä, jonka väestön Isä Aurinkoinen päätti vapauttaa kotimaastaan tyypillisen stalinistisen etnisen puhdistuksen keinoin (jotka eivät näytä olevan ihan unohtuneet uudempienkaan maahantunkeutujien metodivalikoimista, kun Stalinin kuoltua 1950-luvulla koteihinsa palanneet tataarievakot ovat taas vainottuina ja karkotettavina putinilaisen Krimin valtauksen 2014 jäljiltä).

Jamala: 1944 
https://


Yksi Suomen kaikkien aikojen parhaiten menestyneitä euroviisuediustajiamme ja ammattitaitoisimpia/valovoimaisimpia laulajiamme on ollut Anneli Saaristo, joka sijoittui Lausannessa 1989 seitsemänneksi kappaleella La dolce vita.

Varsinkin euroviisuissa, speculare necesse est. - Entäpä jos Anneli olisikin esittänyt jonain vuonna viisukappaleenamme eurotyyliin sovitetun, soundipäivitetyn ja ruotsalaiskontribuutioin tuunatun version eräästä kotimaassa suosituimmaksi tulleesta kappaleestaan, joka Ukrainan tämän vuoden edustuskappaleen henkisesti viittaa Suomen historian vuoteen 1940?  Tuolloin maansisäiset pakolaisemme joutuivat ensimmäisen kerran jättämään kotiseutunsa Stalinin ryöstettyä Hitlerin kanssa sovitun talvisota-operaationsa päätteeksi sen mitä siinä vaiheessa sai ryöstetyksi: silloisen Viipurin läänimme (Karjalan Kannaksen, Laatokan Karjalan ja Raja-Karjalan) sekä Petsamon kärjen Kalastajasaarennon ja lisäksi sotilastukikohdaksi pakkovuokraamansa Hankoniemen. Myös noilta alueilta paenneet suomalaiset evakot saivat luvan palata kotiseuduilleen muutamaksi vuodeksi, mutta uusi etninen puhdistus tuli vuonna 1944 ja lisäksi myös itäsallalaisille ja petsamolaisille yhäkin jatkuen sekä porkkalalaisille 1950-luvulle saakka.*

Anneli Saaristo: Evakon Laulu
https://


- Noh, syystä tai toisesta Suomineito ei ole rohjennut esittää kansainvälisen yhteisön kuullen mitään niin poliittisesti epäkorrektia viisusanomaa, missä viitattaisiin rakkaan itänaapurimme mahdollisesti aika ajoin ilmeneviin väitettyihin ei-positiivisiin puoliin historiassa tai nykyajassa ;)


Euroviisujen puhelinäänestyksessä ei oman maansa edustajaa saa äänestää.  Tänä vuonna se ei olisi muutenkaan mahdollista, kun Suomen lievästi kevytsoulfunkretrohenkinen Sing it away ei pirteän Sandhjammekaan sytyttävänä tulkintana lämmittänyt esiraateja finaalipaikalle asti. -

Kuten olemme huomanneet, on eri maiden viisuäänestyksissä useinkin jaeltu pisteitä laskelmoiden muidenkin kuin pyroteknisten räiske-efektien ja mahtipontisten akrobatiatrikkien ym. hybridipöhinämotiivien vaikutuksesta. Jopa ikiaikaisia naapuriyhteistyöhenkisiä ystävyys- ja avunantopöytäkirjoja noudatellen on manipuloitu teleoperaattorikampanjoita maanmiesverkostojen ja ehkä valtiomafioidenkin resurssein. Menkööt niiden mukana kuka sellaiseen taipuu, vapaat ihmiset päättävät itse!  

- Suurimmat ja mahtavimmatkaan propagandakoneistot eivät voi estää suomalaisia äänestämästä tänä vuonna Ukrainan upeaa viisua 1944 samalla muistaen ja kunnioittaen omia saman roistovaltion joukkoahdistelemia evakkojamme!

 

*) Tässä taustaa Anneli Saariston Evakon Laulun sanomalle kaksikielisesti 
- yleistiedonhuoltoa selväksi suomeksi ja korkearesoluutioisin karttakuvin Suomineidosta ilman rihmankiertämää vuosilta 1921-42
- talvisotatietoa po-russki (video, suom. tekst.)
 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (4 kommenttia)

Käyttäjän ResCordis kuva
Veikko Savolainen

Venäläiset 'valitettavasti' osaavat tehdä tuhoaseiden lisäksi paria muutakin kuranttia vientituotetta, jopa suom.ugr.kansoilta riistetyn öljyn ja maakaasun ja vienti-interdievushkojen lisäksikin. Nimittäin kremlin ökyrahalla ja länsiluopioiden avulla euroviisuja, jotka periaatteessa saattavat voittaakin ellei kunnon vastusta ja yhteistä rintamaa saada aikaan. Eivät Venäjän kappale tai esityskään tänäkään vuonna huonoja ole mutta turhan mahtipontisia kumminkin. Ennen kaikkea Ukrainan kappale ja esitys ja kokonaisuus yms. ovat parempia ja kannatettavampia. - Siis: eikun äänestämään toverit!

Käyttäjän ResCordis kuva
Veikko Savolainen

Putin sitten otti ja hävisi Euroviisut 2016. Kostoa odotellessamme kirjoitin blogin: http://rescordis.puheenvuoro.uusisuomi.fi/216908-p...

Käyttäjän ResCordis kuva
Veikko Savolainen

Ylen entinen toimittaja Antti Halinen blogasi otsikolla Euroviisut ja vuosiluvut. Hän spekuloi skenaariolla, että Putin lähettäisi ensi vuoden kisoihin kappaleen Venäjän uhriutumisesta natsien hyökätessä ja jatkaa ajatusta muistta maista vastaamassa vastaukseen omien uhritarinoidensa avulla. Kommentoin näin:

" Kilpalaulannaksihan se menisi kun vuorotellen ranskalaisessa aakkosjärjestyksessä ehkä Armeniasta alkaen esiteltäisiin megatraumojamme - mutta kuitenkin ökyrikas Venäjä saisi aina veto-oikeudellaan muistella kuinka lopulta pelasti kaikki eurooppalaiskansat Voiton päivänä (kuten näyttää taaskin tarjoutuvan), ks. http://rescordis.puheenvuoro.uusisuomi.fi/216633-v...

Eräänlaista holokaustinkieltämistäkin voisi ilmetä esimerkiksi, jos Puola tekisi partisaanivalssin tyyliin koskettavan balladin toisen maailmansodan ensimmäisestä siviilien massamurhasta, jossa itäisen Puolan miehitysvallan vangitsemia aseettomia tapettiin Katynin metsässä 1940. Siellä muuten suunniteltiin tapettavan myös Suomen talvisodassa vangitut upseerit, jolloin ehkä myös presidentti Halosen 60-vuotismuistolento Smolenskiin olisi voinut jotenkin estyä vaikka kissanristiäisten päällekkäisyyden vuoksi.

Suomi olisi kyllä varmaan valmis esittämään pienen ja omituisen viisuversionsa talvisodasta tyyliin Evakon laulu (V. Lavi/ A. Saaristo) http://rescordis.puheenvuoro.uusisuomi.fi/216807-e...

KÄSI SYDÄMELLE: Alusta lähtien Euroviisuissa on politikoitu, ja jo niiden aloittaminen samoin kuin kilpailijablokinkin Interviisut olivat aikansa (geo)politiikkaa.

Euroviisuissa on kuultu/nähty 1960-luvulta lähtien joka vuosi vähintään yksi tai useampikin edustuskappale, joissa on tuotu selvästi esille mm. näiden ideologisten suuntausten agendojen mukaista hieman peiteltyä, vahvasti viitteellistä tai melko suorasukaistakin poliittista propagandaa

1. erilaisia yleismuodikkaita ja poliittiisesti 'melko korrekteina' pidettyjä ideoita kuten
- maailmanrauhanaate
- kansallishenkisyys/kansallisromantiikka/etnisyyden mainostaminen
- kukkaishippitrendi yms.
- luonnonsuojelu/ympäristöasialiike
- kiireyhteiskunnanvastaisuus (Nuku pommiin, Laiskureiden lauantai...)
- ym. jne. etc.

2. mutta lisäksi myös joitain voimakkaasti vastaanottajien kantoja jakavia aatteita kuten
- homoaktivismin, transsuuntausten ja sukupuolineutraaliuden aggressiivinen hypetys sekä
- Euroopan integraatiousko - mm. voittoviisu 1990 'Unite, unite, Europe!' joka on näemmä innoittanut jonkinmoiseen pikkutieteelliseen tutkimukseenkin, ks. http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/0...
- kuuntele: https://www.youtube.com/watch?v=DzRAzAPWxF8 - laulaja oli Toto Cutugno, joka tunnetaan myös kansallismielisestä kappaleesta Sono l' italiano eli "olen suomalainen"

On valitettavaa, että nuo viimeksimainitut propagointisuuntaqukset on ikään kuin kanonisoitu ja hyväksytty Euroviisujen viralliseksi linjaksi, koska Putinin kaltaiset kieroilijat voivat vedota niiden tosiasialliseen nurkkakuntapuolueellisuuteen houkutellakseen kannattajia omien järkyttävien taustamotiiviensa taakse. Kaikki täysijärkiset putinisminvastaiset eurooppalaisethan eivät suinkaan suhtaudu yhtä suosivasti Euroopan poliittiseen yhtenäistämiseen ja sukupuoliperversioihin kuin viralliset viisuaktivistikellokkaat."
> http://anttihalinen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/21698...

--

P.S. Tähän väliin sopiikin varmaan hiljentyä kuulemaan euroviisukarsinnoissa 1975 hienokseltaan rannalle jäänyt taatusti epäpoliittinen viihdekappale à la Agit-Prop: On jotain mikä yhdistää
https://www.youtube.com/watch?v=QM7SIuA5DQI

Ja samaan hengenvetoon niellään vielä tämä sanomaltaan yhä ajankohtaisempi ITÄMERI, RAUHANMERI! https://www.youtube.com/watch?v=Ve487P-hlSc

Käyttäjän ResCordis kuva
Veikko Savolainen

Toni Stenströmin ansiokas blogi Euroviisuja ja infosotaa sai kommentoimaan näin:

" Kiitos hienosta kirjoituksesta Toni! Informaatiosodastahan Euroviisuissa on koko ajan ollut kyse entisten Intervision laulukilpailujen geopoliittisen pääkonttorin menetettyjä asemia haikailevien näkökulmasta. Interviisujen aikana Kreml pyrki vain ulkopuolelta vaikuttamaan Eurovision muodikkaiden pasifistilaulujen hioutumiseen selkeästi Lännen militarismia vastaan ja Neuvostoliiton rauhanpommien ja veljellisen avun puolesta. Samalla kuitenkin koeteltiin kepillä jäätä myös suorasukaisemman neuvostoviestin perillemenosta, esimerkiksi Suomen viisukarsinnoissa 1975 à la Agit Prop: On jotain mikä yhdistää https://www.youtube.com/watch?v=QM7SIuA5DQI

Itse kuvittelin jo Euroviisujen menettäneen mielenkiintonsa sen profiloitua viime vuosina kyllästyttävässä määrin seksuaalivähemmistöjen ym. pol.korr.suojattien itseääntoistavaksi esittelykanavaksi. Viime torstain semifinaalien alla kuitenkin havaitsin kehkeytymässä olevan aidon vakavan vastakkainasettelutilanteen, jossa uhkasi ruma juonikuvio.

Kansojen itsemääräämisoikeutta ja ihmisyyttä aidon yleisinhimillisesti viestivä huippulaadukas kappale oli yritetty diskata ensin poliittisin perustein ja sitten uusstalinilaisen diktatuuriblokin järjettömällä kgb-propaganda-vetolla ja riistoöljymiljoonapanostuksella. - Putin ei saisi päästä juhlimaan taas uutta voitonpäiväänsä samaan tapaan kuin geenimanipuloitujen Sotshin olympialaistensa nostattaman hypen turvin keväällä 2014, jolloin hän täydensi Georgian Etelä-Ossetian ryöstöretkensä valtaamalla Ukrainalta Krimin ja vahvisti sotaansa sen itäisissä maakunnissa.

Koin bloggaamiseen pakottavan tarpeen herätellä ihmisyyden suojeluskuntaa: kun vaarassa on vapaa maa, kotiaskareet jäädä saa - ja tämä kutsu lienee kuulunutkin ympäri Suomenmaan ja heimoveljillekin, joilta niiltäkin taisi herua niitä twelve/douze pointseja Jamalan evakkolaululle."
> http://tonistenstrm.puheenvuoro.uusisuomi.fi/21699...

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset